بیانیه نهضت مقاومت ملی ایران

جزایر سه‌گانه‌ی ایران و ادعاهای تکراری

در تازه‌ترین اعلام‌موضع، این‌بار کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج‌فارس در بیانیه‌ای مشترک با اتحادیه‌ی اروپا بر ادعای مجعول و منسوخ امارات متحده‌ی عربی در قبال سه جزیره‌ی ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک مهر تأیید زده‌اند.

امارات متحده از دیرباز مالکیت بی‌اساس خود را بر سه جزیره‌ی مذکور که جزء لاینفک ایران هستند تکرار کرده‌است. اما طی سال‌های اخیر، در اقدامی تازه و طبعاً غیرقانونی، در قالب بیانیه‌های مشترک با حتی کشورهای به‌ظاهر متحد جمهوری اسلامی – چین و روسیه – بر ادعای ساختگی خود پافشاری کرده‌است.

مقام‌های جمهوری اسلامی که از ابتدای تشکیل حکومت به‌دنبال صدور فتنه‌ی خمینی به سرتاسر جهان بوده‌اند، دائم بر طبل «اسلامیت» کوبیده و افرادی چون روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای در اظهاراتی آشکار، “ملی‌گرایی” را مردود دانسته و علیه آن موضع گرفته‌اند.

قطع‌نظر از مالکیت بلامنازعه‌ی ایران بر سه جزیره‌ی واقع در خلیج‌فارس که به‌صورت مستند و مستدل در اسناد حقوقی قابل‌درک است، کشورهای عربی و دوستانشان ظاهراً اشتباهات محاسباتی کرده و کشور ایران را به نظامی اسلامی حاکم که عنوان جمهوری را یدک می‌کشد محدود کرده‌اند.

حاکمان اسلامگرا طی دهه‌های گذشته با صرف ثروت ملی در گسترش نظامی‌گری و بی‌اعتنا به منافع ملی، چنان مشغول آتش‌افروزی در منطقه و گاهی فراتر از آن بوده‌اند که برخی کشورها این‌گونه گستاخانه به تمامیت ارضی ایران دست‌یازی می‌کنند.

سران جمهوری اسلامی و نمایندگان آن‌ها در نهادهای بین‌المللی در پاسخ به این گستاخی‌ها همواره یا سکوت کرده یا به محافظه‌کارانه‌ترین صورت ممکن، انتقاد کرده‌اند طوری که این‌گونه به اذهان متبادر می‌شود که به‌راستی در پی “نابودی” کشور هستند.

اندیشه‌ی ملی‌گرایی که از زمان دکتر محمد مصدق در ایران شکل گرفت و دکتر شاپور بختیار با از خودگذشتگی تا آخرین لحظه پرچم آن را بر زمین ننهاد، در کشور ایران ریشه دوانده و منافع ملی را ارج می‌نهد.

نهضت مقاومت ملی ایران ضمن محکومیت شدید و مردود دانستن تازه‌ترین بیانیه‌ی ادعای غیرقانونی نسبت به مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه، هرگونه تعرض به مرزهای کشور و تمامیت ارضی را مغایر با حقوق بین‌الملل و اقدامی نسنجیده با عواقبی غیرقابل ‌پیش‌بینی می‌داند. لازم است حقوقدانان بین‌الملل که دل در منافع ملی گرو دارند در اقدامی هماهنگ در مقابل این حرکت بایستند تا دیگر شاهد یاوه‌گویی‌های گاه‌وبیگاه در این باره نباشیم.

ایران هرگز نخواهد مرد

شنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴

نهضت مقاومت ملی ایران

مطالب مرتبط