پراکنده‌گویی‌های پایان‌هفته ۱۴۶

۱- مغزها به اجبار از ایران می‌گریزند و یا ایران را ترک می‌کنند و به بی‌مغزها فرصت می‌دهند که بر مردم حکومت کنند، این یکی دیگر از مشکلات عمده ایران است.

۲- اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی از اعتیاد به مواد مخدر خطرناک‌تر است. از رسانه‌های اجتماعی در حدی استفاده کنید که به آن معتاد نشوید.

۳- اگر در تنهایی یاد بگیریم که قوی باشیم، توان رویارویی با هر طوفان، بحران و نشیبی در  زندگی را یاد می‌گیریم.

۴- یکی از معیارهایی که میزان دقیق رشد ما را در یک دوره خاص مشخص می‌کند مقایسه خود با خود است. اگر در مقایسه امروز خود با دیروز، هفته پیش، ماه پیش، و سال پیش  احساس موفقیت کنیم یعنی رشد کرده‌ایم و گرنه شکست خورده و پسرفته‌ایم.

۵- انزواگرایی در هر سطحی زیان‌بار است چه در سطح فردی و چه در سطح جامعه. شخصی که انزوا می‌گزیند عمدتا با خود سر ستیز دارد و به خود آسیب می‌رساند. رهبران جامعه‌ای که سیاست انزواگرایی اتخاذ می‌کنند در واقع دشمنان جامعه هستند.

۶- اگر امروز ورزش نکنیم در آینده هزینه‌هایی که باید صرف سلامت خود کنیم کمرشکن خواهد بود. اگر امروز کتاب نخریم و نخوانیم در آینده هزینه‌هایی که بعلت کتاب نخواندن می‌پردازیم نجومی خواهد بود. اگر امروز خود را برای آینده ناشناخته و چالش برانگیز آماده نکنیم به راحتی از رشد و پیشرفت باز می‌ایستیم و به یک عضو بی‌خاصیت اگر نه خطرناک تبدیل می‌شویم. اگر امروز از زمان سنجیده استفاده نکنیم منتظر آینده درخشان و زندگی راحت نباشیم. اگر امروز نیازهای کودکان را جدی نگیریم و به آن پاسخ مناسب و مطلوب ندهیم جامعه‌ای از خود به یادکار خواهیم گذاشت با اعضایی بی‌کفایت، ضعیف، نادان، ناتوان، ناسالم، …

۷- اگر برای مشکلاتی که در زندگی با آن روبرو می‌شویم چاره‌ای می‌یابیم و مشکلمان بر طرف می‌شود آن راه حل را به هر طریقی که صلاح می‌دانیم برای استفاده دیگرانی که با مشکلات مشابه روبرو هستند یا خواهند شد، پخش کنیم. یادمان باشد مسائلی که برای خود حل می‌کنیم پاسخ‌هایی هستند که دیگران به آن نیاز دارند.

۸- یکی از اهدافمان در زندگی تاثیرگذاری ماندگار است. کاری کنیم که نه تنها بر زندگی نسل دوران ما بلکه نسل‌های بعد از ما نیز تاثیر داشته باشد اما باید مراقب باشیم تظاهر به چیزی که نیستیم نکنیم زیرا تاثیرگذاری پایدار را کاهش و محدود می‌کند. هر چه شایستگی و صلاحیت بیشتری داشته باشیم فرصت‌های بیشتری برای تاثیرگذاری ماندگار خواهیم داشت.

۹- به آنچه که تولید می‌کنیم و آنچه که می‌سازیم ارزش اضافه می‌دهیم که نتیجه کار، تلاش و مبارزه ماست. پس بیاییم در روابطمان با دیگران طوری رفتار  و تلاش کنیم که درآنها نیز ارزش اضافی تولید کنیم.

۱۰- بی‌تردید از کلیدهای پیروزی برنامه‌ریزی سنجیده، بررسی امکانات و محدودیت‌ها، اجرای برنامه، و موانع را پشت سر گذاشتن است ولی بی‌شک به انتظار این و آن نشستن نه تنها ما را بسوی هدف نمی‌برد بلکه کاملا در جهت خلاف هدف می‌کشاند.

۱۱- هیچ ضربه‌ای دردناک‌تر از ضربه‌ای که از کسی می‌خوری که به او باور راسخ  و اعتماد عمیق داری، نیست. مواظب اطرافیان، دوستان و نزدیکان باشید. باور و اعتماد محمدرضا شاه به فردوست‌ها و ملایان مفتخور و همزمان پایان کار او را هرگز از یاد نبرید.

۱۲- در اصول انعطاف‌ناپذیر و در بقیه موارد انعطاف‌پذیری و سازش پیشه کن اگر خواهان پیروزی هستی.

۱۳- تاریخ تنها آموزگاری است که شاید ما را از ارتکاب اشتباهات فاجعه‌آمیز باز دارد اگر آنرا دقیق بخوانیم، عمیقا درک کنیم، و قاطعانه در مواقع لزوم بکار گیریم.

۱۴- اگر اجازه دهیم افراد متوهم تصمیمات کلان بگیرند از فاجعه استقبال می‌کنیم.  اشخاص متوهم قدرت و امکانات خود را بیش از آنچه که واقعی است، می‌بینند و بر اساس همین فرضیه نادرست تصمیم می‌گیرند و هر تصمیمی بر پایه فرضیات غلط فاجعه‌آمیز و بحران‌زا است.

۱۵- رشد و پیشرفت حق هر شهروندی در هر جامعه‌ای است اما همیشه مسیری آسان نیست، با موانعی بر می‌خوریم که ممکن است تسلیم آن موانع شویم. منابع موانع متعدد هستند که ممکن است خودمان باشیم مثلا بیش از حد در برخورد با مانع از خود انتقاد کنیم یا به توانایی خود تردید کنیم؛ ممکنه منابع موانع دیگران باشند مثلا انرژی منفی دهند، دلسرد کنند، انگیزه را در دیگری بکشند؛ و یا نهادهای مختلف در جامعه مانع ایجاد کنند مثلا نهادهای دولتی با تصویب قوانین و مقررات، تبعیض، تامین نکردن شرایط لازم برای رشد و پیشرفت همه شهروندان یک جامعه،…

۱۶- اگر یاد بگیریم که چگونه هر لحظه از زمان محدودی که در فاصله تولد تا مرگ به ما داده شده را به تجربه‌ای پایدار و ماندگار تبدیل کنیم بی‌تردید در جایگاه موفق‌ترین و نیکبخت‌ترین زنان و مردان جهان قرار خواهیم گرفت.

۱۷- دوستان خود را از میان افراد دانا و یا افراد نادانی که به نادانی خود دانایند برگزینیم. دانا بر دانش و آگاهی و خردمان می افزاید، و ما می‌توانیم آگاهی، خرد و دانش دوستان نادان آگاه به نادانی خود را بیفزاییم و از شمار نادانان جامعه کم کنیم.

۱۸- انتظار وجود فرزانگان، دانش‌اندوزان، پژوهشگران، و خردورزان از یک جامعه فقیر و گرسنه و ناامن به جز در موارد استثنایی انتظاری نابجاست.

۱۹- اگر کسی در مقایسه با رقیب یا دشمن خود قدرتمند‌تر باشد ولی از قدرت بیشتر خود و ضعیفتر بودن رقیب و یا دشمن ناآگاه باشد در مبارزه با رقیب و یا دشمن محکوم به شکست است و رقیب یا دشمن ضعیف ولی آگاه، برنده میدان مبارزه است.

۲۰-  اشاعه دهندگان افکار منفی خود از قربانیان نخستین افکار منفی خواهند شد.

«دروغ را فقط يک متخصص می تواند 

به صورت يک حقيقت برای مردم جلوه دهد ، اما

اينگونه متخصصان هرگز فيلسوف نمی شوند

زيرا دنیای سياست به وجودشان بيشتر احتياج دارد»

ویل دورانت

هفته دلپذیر و خاطره انگیزی را برای شما و عزیزان تان خواهانم.

ایران هرگز نخواهد مرد!

در نهادینه کردن مرام انسانیت کوشا باشیم.

دکتر ابراهیم بی پروا

Print Friendly, PDF & Email

مطالب مرتبط