نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏شنبه‏، 2016‏/01‏/02

 

 

یکشنبه, ۲۲آذر , ۱۳۹۴

فاصله بگیرید؛ «این» یک دزد است، «او» یک بسیجی اقتصادی است

اخبار روزانه را که در ایران پیگیری کنید، کمتر روزی هست خبر از اختلاس، فساد مالی و اداری، رشوه و دزدی‌ های کلان و یا بازداشت ‌ها و دادگاه‌ های مرتبط با آن را نخوانید. در مشهورترین اخبار این روزها، گزارش جلسات دادگاه در حال برگزاری بابک زنجانی است. فردی که از بزرگ ‌ترین متهمان به فساد و رانت‌ خواری در تاریخ ایران است و نام او در جریان فعالیت ‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌ های بین ‌المللی و فساد اقتصادی در دوران دولت محمود احمدی ‌نژاد مطرح شده است. پیش از او هم اسامی دانه درشت‌ های بسیاری از نزدیکان به دولت احمدی‌ نژاد منتشر شد که از آن جمله می‌شود به محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی ‌نژاد، محمود خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران، حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی از معاونین و مشاوران دولت ‌های نهم و دهم و سعید مرتضوی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد که البته در برخی موارد، پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در جلسات غیر علنی دادگاه با توجه به عصبانیت رهبری نظام و ارسال پیام‌های مخفی و علنی «کشش ندهید»، یک شبه خاتمه یافته است!

به گزارش آمدنیوز، در مرور همین اخبار، به نام‌های بسیاری از افراد بر می‌خوریم که نام‌شان با رانت خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد از جمله انتقال یک کانتیر طلا، فروش نفت ایران، فروش میعانات گازی به خارج از کشور و عدم انتقال وجه آن، فساد و اختلاس در سازمان تامین اجتماعی، سوء استفاده از منابع مالی بانک‌ها و موسسات اقتصادی و یا بودجه متعلق به ادارات، ارگان‌ها و نهادها گره خورده است.

همه این‌ها در حالی است که کسی خبر از یک مفسد اقتصادی دیگر ندارد!

در همین دوران که اخبار مرتبط با اختلاس‌های کلان مالی منتشر می‌شود، او هم بازداشت و دادگاهی شده و حکم بدوی او نیز صادر شده است.

Dadgah-sahamnews«محمد علی رخشا» فردی است که توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه دوم کیفری شهرستان ساری به دلیل «سرقت هشت عدد نارنج متعلق به «شعبانعلی روشنی» با بررسى محتویات پرونده، شکایت شاکى، گزارش و تحقیقات مرجع انتظامى، شهادت شاهد، اقاریر صریح متهم، ارتکاب جرم‌اش محرز تشخیص داده شده و «فرهاد باقرزاده» رییس این شعبه با استناد مواد ۶۵۶ و ۶۶٧ قانون تعزیرات مصوب ١٣٧۵ و درجه ۵ از ماده ١٩ قانون تعزیرات مصوب سال ١٣٧۵ او را به تحمل یک‌سال حبس تعزیرى با احتساب ایام بازداشت قبلى و بیست ضربه شلاق تعزیرى و رد مال محکوم نموده است. تصویر حکم صادره توسط این شعبه منتشر می‌شود.

اتفاق صدور حکم حبس و شلاق برای سرقت حدود «یک کیلو نارنج» در تاریخ محاکم قضایی ایران چندان هم بی‌سابقه نیست و در گذشته هم مشابه آن صادر شده است. در محاکم ایران حتا قطع دست راست و پای چپ و یا انگشتان دست و پا برای جرایم دزدی مسبوق به سابقه است و بنا به اخبار منتشره در سال‌های گذشته، اجرای این احکام در معابر عمومی نیز صورت گرفته است.

در روزهای گذشته وب‌سایت ایران وایر با انتشار گزارشی از پیرمردهای زندانی خبر از وجود بندی خاص در بعضی زندان‌ها داد و نوشت که «پیرمرد ۸۸ ساله‌ای هم به دلیل عدم پرداخت مهریه در زندان است.» در این گزارش «کهولت سن» هم برای پیرمردان و پیرزنان، دلیلی برای تغییر یا تبدیل حکم تلقی نشده است. این موضوع وقتی با مرخصی‌های مداوم «رحیمی» از زندان مقایسه شود، تفاوت برخورد حاکمیت با جرایم و افراد و تضاد احکام صادره را بیشتر نمایان می‌سازد.

حال اگر با احتساب تورم اجناس، قیمت «یک کیلو نارنج» حدود شش هزار تومان در نظر گرفته شود، که سارق برای سرقت آن به یک‌سال حبس و بیست ضربه شلاق محکوم شده، کمترین انتظاری که از دادگاه‌های مفاسد اقتصادی می‌رود، صدور حکمی متناسب با جرایم و ارقام اختلاس است، حکمی که با توجه به سابقه احکام مشابه از دهه هفتاد تا امروز بعید به نظر می‌رسد که اجرا شود.

در دهه هفتاد شمسی از دو متهم اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی «فاضل خداداد» به اعدام و «مرتضی رفیق دوست» به زندان محکوم شد و در زندان هم به عنوان مسئول خرید سازمان زندان‌ها مشغول به کار گردید. او که برادر محسن رفیق دوست فرمانده سابق سپاه و رئیس سابق بنیاد مستضعفان بود از چنگال عدالت رهید. سرنوشت پرونده برادران افراشته، محمود خاوری، بابک زنجانی، محسن پهلوان مقدم و مه آفرید امیرخسروی و بسیاری دیگر از متخلفان مفاسد اقتصادی و رسیدگی به پرونده آنان نیز به فرجام واقعی خود نرسیده است. این وسط بابک زنجانی در سال ۹۲ با انتشار ویدئویی خود را حتی «بسیجی اقتصادی» نامید. او این روزها در دادگاه، به طور علنی و با حمایت «دست‌های پشت پرده» به تهدید دادگاه و دولت روحانی هم می پردازد.

تناقض احکام صادره یا روش‌های برخورد، بیش از آن‌که نشانه تفاوت دزدی‌ها و ارقام یا نشانه اقتدار حکومت در برخورد با جرایم باشد، در جمهوری اسلامی نشانه میزان «نزدیکی یا دوری» به حلقه حاکمان است. شاید فردا در جامعه بشنوید: «از او فاصله بگیرید؛ او دزد است، آن یکی بسیجی اقتصادی است.»

منبع: سحام نیوز

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.